GOOGLE ANALYTICS GETALLETJES | WAT DOE JIJ ERMEE?

GAIk denk dat iedere blogger dit statistische programma wel gebruikt, al is het om alleen maar je bezoekersaantallen mee te checken. Het programma kan je echter veel meer laten zien. Welke artikelen doen het goed? Waar komen je bezoekers vandaan? En op welke momenten wordt je website vaak bezocht? Zo kan je precies zien waar je op kan inspelen om meer bezoekers te krijgen, maar is dit de kracht of het gevaar van Google Analytics?

Iedereen heeft wel bepaalde soort artikelen die het goed doen. Dit kan je natuurlijk via Google Analytics zien, maar ook vaak aan het aantal reacties dat zo’n artikel ontvangt. Laatst las ik op een blog dat iemand ”ging stoppen met het plaatsen van nagellak tutorials want het werd niet goed gelezen volgens Google Analytics”. Oké, dat kan. Misschien dat deze blogger wel heel erg van nagellak houdt, maar nu dus door Google Analytics geen zin meer heeft om er over te schrijven. Zonde eigenlijk.

Google Analytics kan ook juist een positieve invoed hebben. Zo vind ik het persoonlijk heel leuk om eens in de zoveel tijd een boek review te plaatsen. Ik houd heel erg van lezen en door een review te schrijven kan ik nog eens goed nadenken over het boek dat ik zojuist gelezen heb (zoals je in groep 4 een boekbespreking deed hah). Deze reviews ontvangen alleen wél vaak minder reacties van mijn bezoekers dan andere artikelen die ik schrijf en dat begrijp ik heel goed. Misschien heb je helemaal geen zin in een boek, of is lezen niet je ding en hoezo moet je trouwens een review lezen over een boek dat je waarschijnlijk toch nooit gaat lezen? Natuurlijk ging ik twijfelen of die reviews nog wel moest plaatsen. Het kost redelijk veel tijd om zo’n review te schrijven en het is wel duidelijk dat dit soort artikelen het minder doen. Maarja, leuk vond ik het wel, dus wat doe je dan?

Toen kwam ik er via Google Analytics achter dat veel verkeer vanuit zoekmachines, juíst op mijn blog terecht komt voor een boek review. Deze bezoekers lezen de review, maar laten alsnog geen reactie achter: ze kennen mij niet en ze kwamen echter alleen voor het boek. En dat is prima, daar is je blog natuurlijk ook voor. Dit hielp me te motiveren om toch deze reviews te schrijven. Ik vind het leuk om te doen, mijn vaste lezers misschien iets minder maar zij kunnen een dag later weer een ander artikel verwachten, én een hoop mensen die mijn blog niet kennen komen zo toch nog bij je terecht. Om dat te beseffen had ik blijkbaar Google Analytics nodig.

Doen we eigenlijk allemaal maar niet wat? Uiteindelijk moet je natuurlijk over onderwerpen schrijven waar jij je fijn bij voelt, wat jij leuk vindt om over te schrijven. Tegelijkertijd wilt iedereen graag dat zijn/haar blog bezocht wordt, het is lastig om je dan niet te laten leiden door Google Analytics cijfertjes. Wanneer ik een idee heb maar niet helemaal zeker weet of het wel zal bevallen, plaats ik het meestal toch. Het blijft ten slotte je eigen blog.

Ik probeer er niet naar te kijken. Met 5 artikelen per week kán het bijna niet dat elk artikel altijd super goed ontvangen wordt. Wat doe jij met Google Analytics? Kijk je veel naar deze cijfertjes of laat je je niet zo beïnvloeden? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!