FACEBOOK AANMAKEN VOOR JE BLOG | DOEN OF NIET?

fbNog niet zo heel lang geleden heb ik een FB pagina aangemaakt voor mijn blog. Daar heb ik best wel even over moeten nadenken, omdat het toch iets van jezelf is dat je opeens met nóg meer persoonlijke kringen gaat delen. Er zitten natuurlijk ook een hoop voordelen aan. Lees vooral even verder wanneer je zelf twijfelt om een FB pagina voor je blog aan te maken. 

Maar iederéén ziet het

Dit is natuurlijk meteen dé reden om een FB pagina aan te maken: het is vind – én zichtbaar voor iedereen, waardoor je nog meer lezers kan bereiken! Dat maakt het gelijk heel spannend en ook de reden om het niet te doen, want nu zou in principe ook de bovenbuurvrouw van de nicht van je beste vriendin mee kunnen lezen. Maar hè, dat kon ze toch in principe ook al toen je nog geen FB pagina aan had gemaakt. Je mag trots zijn dat je zelf iets ‘gecreëerd’ hebt en dat mag je best delen! Het kan een tijdje duren voordat je je daar fijn bij voelt, maar dat moment komt vanzelf wel.

Het voelt alsof ik mezelf loop te promoten

Dat is eigenlijk ook wel een beetje de bedoeling van Facebook, anders hoef je ook geen pagina aan te maken. En denk maar zo, de mensen die je pagina liken vinden de dingen die je post meestal wel leuk, anders hadden ze je pagina nooit geliked toch? Zie het als een verlengstuk van je blog, daar komen (meestal) ook alleen maar bezoekers op terecht die er ook écht willen zijn (haha dat hoop ik ten minste).

Handig voor samenwerkingen

Bedrijven die misschien met je willen samenwerken, kijken ook naar alle social media kanalen die je hebt. Hoe meer, hoe beter. Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk dat je een aantal volgers hebt en dit is meteen het gevaar. Zo heb ik niet zoveel volgers op mijn FB pagina en dat wordt nu opeens ook meegenomen in een samenwerkings overweging van bedrijven. Maar, een FB pagina is nog altijd beter dan géén pagina uberhaupt: je bent ten minste aanwezig!

Er komt extra werk bij

Dit klopt ook niet helemaal. Tuurlijk, je bent wat meer tijd kwijt omdat je ‘ook nog eens’ je artikel moet delen op je FB pagina, maar hoeveel tijd kost dit nu? Ik ben er misschien één minuut mee kwijt en je haalt er toch een paar extra lezers door binnen. Daarnaast hoef je heus niet elke dag alles te delen op je FB pagina, ik deel misschien maar de helft van alle artikelen die ik op mijn blog plaats.

Alarm, alarm – viral

En dan is er nog altijd die kans dat je artikel per ongeluk viral gaat. Dat hoeft niet eens te gebeuren omdat je er voor betaald hebt (jep, dat kan namelijk), maar kan ook gewoon zo zijn omdat je een hele pakkende titel hebt waar veel mensen op klikken. Zo had Margo in één klap het aantal bezoekersaantalen dat ze normaal in een maand haalt op één dag bereikt, vanwege haar gedeelde FB artikel en ook Kaylee ging viral met haar FB bericht over wat er gebeurt wanneer je Ben & Jerry’s cookie dough in de oven doet. Het gebeurt niet vaak, maar het kán voorkomen.

Bron: foto

Ik heb nu een maand of drie mijn FB pagina en ben toch wel blij dat ik het gedaan heb. Hoe leuk is het als mensen, of dat nu vreemden, familie of vrienden zijn, op je post gaan reageren? Zo leren ook weer andere mensen je blog kennen. Hoe zit dat bij jullie, heb jij een FB pagina? Bevalt het je of heb je er juist voor gekozen om het niet te doen? Ik ben benieuwd!